Warzywa w diecie Dukana | Dieta i Ty

Warzywa w diecie Dukana

warzywa w diecie DukanaDieta Dukana składa się głównie, szczególnie w fazie I, z białka, dostarczanego przez chude mięsa i nabiał. Jedzenie potraw tylko z tej grupy pozwala na osiągnięcie specjalnej równowagi metabolicznej i szybką utratę zbędnych kilogramów. Na dłuższą metę jadłospis taki byłby jednak zbyt ubogi w składniki odżywcze, stąd już w fazie drugiej należy wzbogacić dietę o warzywa. Są one dopuszczalne, ponieważ nie zawierają tłuszczy, są niskokaloryczne, a zawartość w nich cukru jest dosyć mała.

Po co warzywa w diecie Dukana?

Pierwszym, bardzo ważnym wyjaśnieniem jest stwierdzenie, że warzywa pozawalają na rozbicie monotonni posiłków. Dzięki temu jadłospis nie tylko będzie bardziej urozmaicony, ale także osoba odchudzająca będzie czerpała więcej przyjemności z jedzenia – nowe produkty bowiem otwierają przed nią pole do kulinarnych popisów i przygotowywanie bardziej różnorodnych i bogatych smakowo posiłków.

Dieta Dukana w fazie I to nie tylko jadłospis ubogi smakowo, ale także nie dostarczający wszystkich niezbędnych mikroelementów organizmowi, bez których ten nie może normalnie funkcjonować i właściwie się rozwijać. Między innymi dlatego, w fazie uderzeniowej często czujemy się osłabieni. Wprowadzenie warzyw pozwala na uzupełnienie niedoborów witamin z grupy A, B (głównie B1 i B2), C i E, a także mikroelementów, takich jak fosfor, wapń, żelazo czy magnez.

Niedobory witamin z grupy B (tiaminy i ryboflawiny) mogą powodować wrażliwość na ból, zakwaszenie organizmu oraz zaburzenia w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu i układu nerwowego. Bez witamin z grupy B spada także odporność organizmu, który jest narażony na choroby skóry i oczu. Witamina A odgrywa także bardzo ważną rolę, szczególnie u pań, bowiem odpowiada za piękny wygląd skóry, włosów i paznokci, które bez tej witaminy matowieją, szarzeją, stają się łamliwe. Witamina C wzmacnia układ odpornościowy, jest także niezbędna w większości procesów związanych z prawidłową przemianą materii, więc wspomaga odchudzanie. Niezmiernie istotna jest także witamina E, której niedobór powoduje osłabienie odporności, kłopoty ze skórą, a także przyspieszenie procesów starzenia.

Warzywa dozwolone i zakazane w diecie Dukana

Nie wszystkie warzywa można beztrosko jeść na diecie Dukana. Zalecane są tylko te, które zawierają małą ilość węglowodanów. Do dozwolonych warzyw należą, m. in., bakłażan, biała i czerwona kapusta, boćwina, brokuły, brukselka, cebula, cukinia, cykoria, dynia, fasolka szparagowa, kalafior, kalarepa, koper włoski, ogórek, papryka, pomidory, por, rzepa, rzodkiewka, zielona sałata, seler, szparagi, soja czy szpinak. Dodatkowo można w małych ilościach spożywać także marchewkę i buraki. Absolutnie zakazane są bób, ciecierzyca, warzywa strączkowe, kukurydza czy soczewica, a w fazie II nawet ziemniaki.

Najbardziej wskazane jest spożywanie warzyw surowych, ewentualnie gotowanych (szczególnie zalecane jest gotowanie na parze) bądź pieczonych. Warzywa można wzbogacać o chude sosy, przygotowane na bazie odtłuszczonego jogurtu z dodatkiem przypraw, najlepiej ostrych, które wspomagają procesy odchudzania (np. ostra papryka czy imbir). Absolutnie zakazane jest używanie oliwy z oliwek, oleju, majonezu czy ketchupu.

W diecie Dukana najważniejsze jest przestrzeganie tych rygorystycznych zaleceń. Przyjmowanie niedozwolonych pokarmów może zaburzyć bowiem stan metaboliczny, w jaki wprowadziliśmy organizm, i zniszczyć wypracowane przez nas efekty.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Warzywa w diecie Dukana, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *