Tłuszcze a odchudzanie – po jakie sięgać, a jakich unikać? | Dieta i Ty

Tłuszcze a odchudzanie – po jakie sięgać, a jakich unikać?

Unhealthy vs healthy food

Zaczyna się wiosna, lada moment rozpocznie się sezon letni. Przydałoby się zrzucić kilka kilogramów po zimie, pozbyć się oponki z brzucha? Zatem zrób to! Zastosuj tylko podstawowe zasady: dużo ruchu i zbilansowana dieta bogata w zdrowe tłuszcze.

Dlaczego tłuszcze są niezbędne w trakcie odchudzania?

Kiedy przechodzimy na dietę, często instynktownie wyrzucamy z jadłospisu kilka rodzajów produktów: słodycze, rzeczy kaloryczne i tłuste. W tym ostatnim przypadku jednak powinniśmy się powstrzymać – tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu! Niektóre witaminy (A, D, E, K) możemy przyswoić tylko dzięki tłuszczom, bo się w nich rozpuszczają. Tłuszcze są również budulcem błon komórkowych, biorą udział w wielu procesach biochemicznych, nawilżają skórę, pomagają w utrzymaniu odporności.

Nawet podczas diety musimy więc sięgać po tłuszcze, zwłaszcza te zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe – głównie tłuszcze pochodzenia roślinnego. Powinniśmy się zaprzyjaźnić z źródłami zdrowia, którymi są m.in. rzepak, oliwki, orzechy, migdały, awokado czy sezam. Wśród tłuszczów nienasyconych najcenniejsze jednak są te wielonienasycone: omega-3 oraz omega-6.

Mają one najwyższą wartość odżywczą i zbawienny wpływ na nasze zdrowie – pomagają na nadciśnienie, podwyższają poziom zdrowego cholesterolu HDL (obniżając równocześnie poziom złego LDL), zapobiegając powstawaniu zakrzepów i chorobom serca (w tym nawet zawałom). Tych tłuszczów szukajmy w olejach roślinnych (lniany, słonecznikowy, sojowy, kukurydziany), w orzechach i nasionach, ale przede wszystkim w rybach i owocach morza.

Jakich tłuszczów unikać?

Tłuszcze możemy podzielić jednak na te zdrowe i… szkodliwe. Zdecydowanie warto ograniczyć tłuszcze nasycone, które są głównie pochodzenia zwierzęcego. Powinny one stanowić maksymalnie 10% wartości energetycznej dostarczanej w ciągu całego dnia. Tłuszcze zwierzęce są bowiem nie tylko źródłem kalorii, ale także niebezpiecznego dla naszego zdrowia cholesterolu.

Najczęściej wybieranymi produktami, które zawierają tłuszcze zwierzęce są: mięso i wędliny, masło i smalec, olej palmowy (stosowany szeroko w przemyśle cukierniczym), jaja, mleko i jego przetwory.

Jak je zastąpić? Wybierając mięso, sięgnijmy po te chudsze gatunki (drób, królik, cielęcina). Nabiał zazwyczaj pozostawia nam wybór co do jego tłustości – lepiej zrezygnować z pełnotłustych wyrobów na rzecz tych chudszych. Żółty ser zastąpmy twarożkiem, masło dobrej jakości margaryną, a śmietanę jogurtem naturalnym.

Przypominamy: z tłuszczu nie można zrezygnować całkowicie! Dlatego produkty reklamowane jako odtłuszczone i light mogą nam pomóc w zrzucaniu zbędnych kilogramów – o ile zachowamy umiar w ich spożywaniu i nie wykluczymy przy tym z diety zwykłych tłuszczów.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Tłuszcze a odchudzanie - po jakie sięgać, a jakich unikać?, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *