Rola wody w odchudzaniu | Dieta i Ty

Rola wody w odchudzaniu

woda a odchudzanieNieomalże każda dieta odchudzająca nakłada na ludzi, którzy ją stosują, różnorakie ograniczenia i zalecenia. Czasem trzeba zrezygnować z pewnych potraw, opierać jadłospis na grupach pokarmów z określonych grup żywieniowych czy wspomagać kurację odchudzającą suplementami albo ćwiczeniami. Wszystkie diety odchudzające, tak wydawałoby się – różne od siebie – łączy jedna kwestia: konieczność nawadniania organizmu i dostarczania mu dużej ilości płynów, szczególnie niegazowanej wody mineralnej. W zasadzie każdy o tym wie, ale nie wszyscy rozumieją, jakie znaczenie ma woda dla naszego organizmu i w jaki sposób wspomaga odchudzanie.

Po co pijemy wodę?

Ciało człowieka składa się w ok. 70 % z wody. Stanowi ona podstawowy składnik krwi oraz jest głównym budulcem narządów wewnętrznych, np. mózgu czy wątroby. Bez wody organizm ludzki nie byłby w stanie prawidłowo funkcjonować, bowiem woda jest mu potrzebna do uruchomienia wszystkich procesów, niezbędnych dla właściwego rozwijania i działania narządów.

W procesie odchudzania, często skutkiem pierwszego etapu diety jest szybka utrata kilogramów, spowodowana utratą wody. Utrata wody może doprowadzić do odwodnienia organizmu i stworzenia stanu, zagrażającemu naszemu zdrowiu, a czasem także i życiu. Bez odpowiedniego nawodnienia organizmu, niemożliwe jest efektywne spalanie tkanki tłuszczowej.

Do trawienia pokarmów niezbędna jest woda. Jeśli będzie jej za mało, żołądek nie będzie w stanie poradzić sobie z właściwym trawieniem pożywienia, a wiadomo, że właściwa praca tego organu decyduje o prędkości naszego metabolizmu. Im szybsza przemiana materii, tym wolniejsze odkładanie tłuszczu w organizmie, a co za tym idzie – mniejszy przyrost wagi.

Woda ma także działanie hamujące apetyt. Udowodniono, że picie wody bezpośrednio przez posiłkiem powoduje, że do mózgu dociera informacja o zaspokojeniu pierwszego głodu, dzięki czemu czujemy mniejsze łaknienie i zjadamy mniejszą porcję, nie przejadając się.

Dużym plusem wody jest także fakt, że nie zawiera żadnych kalorii. Możemy zaspokoić nasze pragnienie, jednocześnie nie dostarczając organizmowi zbędnych węglowodanów, cukrów i tłuszczów. Jednocześnie usprawniamy pracę wszystkich naszych komórek, w tym komórek skóry. Dzięki temu jest ona sprężysta, nawilżona i elastyczna.

W czasie diety odchudzającej zdarza się, że czujemy się „wypompowani”, zmęczeni. Bywa tak wtedy, kiedy dieta nie dostarcza organizmowi odpowiednich ilości niezbędnych składników odżywczych. Udowodniono, że picie wody wypłukuje toksyny z organizmu oraz nawadnia wszystkie komórki i narządy, dzięki czemu czujemy przypływ energii i dobrego samopoczucia!

Ile pić i jakiej wody

Przyjmuje się, że człowiek powinien przyjmować dziennie ok. 1,5-2 litry płynów. Oczywiście, wartość ta jest zmienna i zależy od szeregu czynników, takich jak wielkość organizmu, nasza waga czy stopień aktywności fizycznej. Żeby w przybliżeniu obliczyć, ile wody potrzebujemy, można posiłkować się obliczeniem 30 ml wody x masa naszego ciała.

Zaleca się picie niegazowanej wody mineralnej, bowiem nie zawiera ona kalorii, cukrów ani innych chemicznych, szkodliwych składników i ulepszaczy. Poza tym, nawadnia organizm, gdy dużo napojów po prostu powoduje utratę wody z organizmu (np. kawa czy piwo). Gdy wybierzemy wodę wzbogaconą o potrzebne nam sole mineralne, dodatkowo dostarczymy organizmowi potrzebnych mu składników odżywczych i polepszymy jego kondycję.

Wodę niegazowaną najlepiej pić małymi łykami, systematycznie przez cały dzień. Powinna mieć ona temperaturę ok. 10 stopni. Należy pamiętać, że nie można nic pić w trakcie posiłków, ponieważ zaburzamy tym samym procesy trawienne, zachodzące w naszym żołądku.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *