Napoje izotoniczne a dieta

izotonikiW trakcie diety odchudzającej często chcemy przyspieszyć proces utraty nadprogramowych kilogramów. Zazwyczaj staramy się robić to, uprawiając zróżnicowaną aktywność fizyczną. Ćwiczenia często dostosowujemy do naszych potrzeb, czyli wybieramy taką gimnastykę, która przyniesie pożądane rezultaty, np. spłaszczy brzuch albo wyszczupli uda. Niezależnie od tego, jaką intensywność i długość ma podejmowany przez nas wysiłek fizyczny, najczęściej w trakcie ćwiczeń pojawia się konieczność uzupełnianie płynów w organizmie. Najpopularniejszym napojem, służacym ku temu, jest niegazowana woda mineralna, ale coraz częściej sięgamy także po coraz liczniejsze na naszym rynku – napoje izotoniczne. Czy są one zdrowe i nie zaszkodzą w żaden sposób naszej diecie?

Izotonik czy woda?

Woda uznawana jest za niezastąpiony napój podczas ćwiczeń fizycznych. Rzeczywiście, bardzo dobrze nawadnia organizm, jednakże pozbawiona jest minerałów, które tracimy oprócz wody podczas uprawiania ćwiczeń. Niezbędne składniki odżywcze zawierają za to napoje izotoniczne. Dzięki swojemu unikatowemu składowi, napoje izotoniczne posiadają identyczne ciśnienie osmotyczne jak osocze krwi, dzięki czemu wszystkie odżywcze elementy z łatwością wchłaniają się do organizmu, przynosząc nie tylko ugaszenie pragnienia, ale także natychmiastowe uzupełnienie elektrolitów i mikroelementów.

Napoje izotoniczne zawierają zazwyczaj dwa podstawowe elementy: cukry i składniki mineralne. W napojach tego typu występują zwykle cukry proste – sacharoza, glukoza i fruktoza. Są one nie łatwo przyswajalne przez organizm, ale pełnią także jeszcze jedną funkcję – ułatwiają wchłanianie płynów. Cukry złożone opóźniają z kolei pojawianie się objawów zmęczenia, dzięki czemu możemy ćwiczyć dłużej i efektywniej.

Podczas wysiłku tracimy z organizmu takie składniki mineralne, jak sód, potas, wapń czy magnez, które można uzupełnić pijąc izotoniki je zawierające. Sód i potas są solami mineralnymi odpowiadającymi za gospodarkę wodną w ludzkich komórkach, magnez przyspiesza regenerację organizmu, a wapń zapobiega skurczom, stąd elementy te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ciała ludzkiego podczas wzmożonej aktywności fizycznej.

Czy tuczą?

Wiele odchudzający się osób zadaje sobie pytanie, czy napoje izotoniczne nie są zbyt kaloryczne. Oczywiście – ze względu na swój skład zawierają oprócz wody także węglowodany, jednakże ich średnia wartość kaloryczna to ok. 25 kcal na 100 mililitrów takiego płynu. Jest to oczywiście więcej, niż zawiera woda mineralna, ale o blisko połowę mniej, niż mają tradycyjne soki (np. sok pomarańczowy to około 45 kcal/100 ml).

Przyjmuje się, że napoje izotoniczne można pić nie tylko w trakcie i po wysiłku fizycznym, ale również przed. Pozwoli to na zgromadzenie w organizmie rezerw energetycznych i odżywczych, co pozwoli na dłuższą aktywność fizyczną, a przez to – spalenie większej ilości kilogramów. Czasami do napojów izotonicznych dodawane są składniki, mające przyspieszyć przemianę materii i usprawnić metabolizm, np. L-karnityna. Możemy poszukiwać produktów izotonicznych zawierających takie składniki i sprawić, że nasza kuracja odchudzająca będzie jeszcze bardziej efektywna.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *