Kac a dieta – czy mają na siebie wpływ?

kac

Złe samopoczucie po spożyciu alkoholu, nazywane inaczej kacem, to jedna z głównych wad suto zakrapianych imprez. Najlepiej zapobiegać i nie pić zbyt dużo, ale też wtedy, gdy przesadziło się nieco z liczbą kieliszków czy kufli, można poradzić sobie z przykrymi objawami „syndromu dnia następnego”.

Dobrze dopasowana dieta jest w stanie zmniejszyć objawy kaca – to udowodnione, dlatego przed imprezą warto uzupełnić lodówkę i pamiętać o tym, że alkohol i tłuste potrawy dobrze się ze sobą dogadują. Przede wszystkim o diecie należy pamiętać zarówno przed imprezą, w trakcie, jak i po jej zakończeniu – wtedy będzie można zminimalizować nieprzyjemne objawy i szybciej poczuć się dobrze.

Jak powstaje kac?

Nie ma jednoznacznie wskazanych przyczyn kaca. Uważa się, że za objawy odpowiedzialny jest głównie aldehyd octowy metabolizowany z alkoholu, a także niewielkie ilości metanolu, które można wykryć praktycznie w każdym z nich. W obu tych przypadkach substancje te oddziałują toksycznie na organizm, powodując między innymi bóle głowy, uczucie rozbicia, bóle mięśni, nadwrażliwość na światło i hałas, nadmierne pragnienie i szereg innych symptomów. Zatem, co najlepiej na kaca?

Przed imprezą dobrze zjedz

Zanim spróbujesz pierwszego trunku podczas imprezy, dobrze zjedz. Dlaczego? Bo alkohol działa szybciej na pusty żołądek, dając nieprzyjemne objawy. Najlepiej przygotowywać potrawy bogate w węglowodany złożone, które będą dłużej się trawiły, a także w tłuszcze. Też w trakcie imprezy wskazane jest coś przekąsić i wypić napoje inne niż alkoholowe – pełny żołądek to wolniejsze wchłanianie się alkoholu, dlatego też i objawy w tym przypadku będą łagodniejsze. Jeżeli chcesz zastosować tabletki na kaca, wtedy zażyj je w trakcie spotkania lub bezpośrednio po nim.

Co po imprezie?

Gdy wrócisz ze spotkania, przed położeniem się spać wypij coś – herbata z cytryną lub woda to najlepszy wybór. Uzupełnisz wtedy poziom płynów, które wypłukał alkohol. Po przebudzeniu również pamiętaj o tym, że płyny to twoi sprzymierzeńcy. Woda, herbata słodzona, kawa, kefir, sok pomidorowy to najlepszy wybór. Jeżeli masz zamiar przygotować śniadanie po suto zakrapianej imprezie, wtedy postaw także na tłuste potrawy z węglowodanami złożonymi – dobrze sprawdzi się smażony boczek i kiełbasa, jajecznica, tosty z żółtym serem. Możesz też przygotować sałatkę owocową, aby uzupełnić poziom witamin, koktajl z bananów czy też z soku pomidorowego.

Dieta i kac łączą się ze sobą nierozerwalnie – gdy będziesz przestrzegać tych kilku prostych zasadach, kac nie będzie już twoim problemem!

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *