Joga i jej zalety | Dieta i Ty

Joga i jej zalety

Spiritual harmony

Joga to przede wszystkim doskonały sposób na spędzenie wolnego czasu, na odstresowanie się, wypoczynek i relaks. Zajęcia z jogi cieszą się obecnie olbrzymią popularnością. Jakie korzyści przynosi nam joga? Komu szczególnie polecana jest taka aktywność fizyczna? Czy jest to tylko i wyłącznie aktywność fizyczna? W poniższym tekście znajdziesz odpowiedzi na wszystkie, nurtujące Cię pytania.

Joga i jej popularność

Joga praktykowana jest już od pięciu tysięcy lat. Każdego roku z zajęć jogi korzysta coraz to większa liczba uczetników i jej zwolenników zarazem. Joga przynosi szereg korzyści, nie tylko dla ciała i zdrowia, lecz także dla umysłu. Pozwala na wyciszenie, odstresowanie i zrelaksowanie, uczy, jak należy prawidłowo oddychać i wzmacniać organizm, a co się z tym wiąże – jak prawidłowo funkcjonować na co dzień. Joga daje mnóstwo energii, pozytywnie nastraja, daje chęć i motywację do dalszego działania. Obecnie szacuje się, że ponad 30 tysięcy naszych rodaków praktykuje jogę. W przeciągu trzech lat liczba zwolenników jogi wzrosła aż dziesięciokrotnie.

B.K.S. Iyengar, znany i podziwiany twórca jogi iyengarowskiej, uznawany za największego z autorytetów w hatha-jodze, powiedział kiedyś, że:

Joga rozwija człowieka, poprawia jego stan

fizyczny, umysłowy, emocjonalny i duchowy.

wszyscy ludzie mogą praktykować jogę, stąd określa

się ją mianem sarvabhaumy, powszechnej oświaty.

Joga i jej wpływ na zdrowie

Jogą nazywa się aktywność fizyczną łączącą w sobie ćwiczenia rozciągające, medytację oraz kontrolę oddechu. Nam kojarzy się przede wszystkim z pewnym rodzajem ćwiczeń fizycznych, tymczasem, gdyby sięgnąć do prawdziwych korzeni jogi, wspomnieć należy o systemie filozoficznym. Joga jest bowiem zaliczana do systemu filozofii indyjskiej, zajmującego się związkami pomiędzy ciałem i umysłem.

Zajęcia z jogi pozwalają przede wszystkim na łagodzenie napięć mięśniowych, minimalizowanie stresu, zwiększanie zakresów ruchu i kontrolowanie oddechu. Nieodłącznym elementem jogi jest oczywiście medytacja. Podstawę stanowią ćwiczenia rozciągające. Wraz z poprawą kondycji wykonywane są coraz to nowsze i trudniejsze pozycje, rozwijające zwinność, siłę, sprawność i równowagę. Joga bardzo korzystnie wpływa na zdrowie, zwłaszcza w ramach leczenia niektórych chorób przewlekłych. Zalecana jest zarówno w leczeniu, jak i w profilaktyce chorób nowotworowych, wszelkich dolegliwości bólowych, depresji, przemęczenia, nadciśnienia tętniczego, czy bezsenności. Joga bardzo dobrze wpływa na układ sercowo-naczyniowy. Jest polecana również tym, którzy chcą zrzucić zbędne kilogramy. Warto szczególnie podkreślić, że jogi nie należy traktować tylko i wyłącznie jako sportu. Joga to przede wszystkim styl życia. Uprawianie jogi pozwala na relaksację, złagodzenie objawów stresu, poprawę koncentracji, pełne skupienie i oczyszczenie umysłu. Synergia ciała z umysłem pozwala na większą kontrolę samego siebie. Skutkuje to większą pewnością i wiarą w siebie, a także wzrostem efektywności w codziennych działaniach. Joga pozwala na wydobycie z naszego wnętrza największego piękna, tak bardzo potrzebnego do prawidłowego funkcjonowania.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *