Herbata – sposób na zdrowie | Dieta i Ty

Herbata – sposób na zdrowie

herbata naturalnaHerbata należy do najpopularniejszych ciepłych napojów w Europie. Pijana jest w kawiarniach, domach czy pracy, a do wzbogacenia jej smaku używa się różnych dodatków, np. cukru, cytryny, masła, mleka, rumu czy soku. Pomimo tego, że często sięgamy po filiżankę herbaty, tak naprawdę mało o niej wiemy. Tymczasem jest to prawdziwe bogactwo składników wzmacniających organizm, opóźniających starzenie oraz, m.in., wspomagających odchudzanie!

Krótka historia herbaty

Znana nam herbata pitna przyrządzana jest z liści rośliny o tej samej nazwie. Obecnie największymi producentami dobrej jakościowo herbaty są Chiny, Indie, Cejlon oraz Kenia. Herbatę pito w Chinach jeszcze na długo przed naszą erą. Informacje o jej istnieniu i pierwsze zetknięcie się Europejczyków z tym napojem to okres odrodzenia (XVI w.). Od tego czasu zyskiwała ona sobie coraz większa popularność. Ze względu na swoje wybitne walory smakowe, szybko podbijała monarsze dwory, a od końca XIX w. – dostęp do niej stał się powszechniejszy. Pierwotnie herbatę traktowano jako medykament, dopiero w późniejszym okresie odkryto jej walory smakowe.

Wśród herbat wyróżniamy sześc jej podstawowych odmian. Są to herbaty: biała, zielona, żółta, czerwona, turkusowa i czarna. Gatunki te wydziela się na podstawie nie tyle koloru, jaki przybierają po zaparzeniu, ile raczej od sposobu przygotowywania liści herbaty. Za najdroższą i zawierającą najwięcej walorów smakowych i zdrowotnych uznaje się herbatę białą i zieloną, najtańsza jest herbata czarna.

Jak działają herbaty?

W zależności od rodzaju herbaty, w zróżnicowany sposób wpływają one na zdrowie człowieka. Związane jest to ze specyficznymi właściwościami każdej odmiany.

  1. Herbata biała (czas parzenia – 7-10 min.):

  • dzięki zawartości kofeiny i witaminy C, doskonale pobudza, orzeźwia, wzmacnia koncentrację, pobudza, ale również zmniejsza stres i napięcie;

  • zawiera składniki przeciwdziałające chorobom nowotworowym;

  • jest bogata w polifenole, dzięki czemu opóźnia procesy starzenia;

  • obniża poziom „złego” cholesterolu w organizmie.

  1. Herbata zielona (czas parzenia – od 2 do, maksymalnie, 8 min.):

  • dostarcza potrzebnych organizmowi witamin C, E, K, PP i witamin z grupy B, a także wielu związków mineralnych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu (np. wapnia, żelaza, magnezu, sodu, fluoru, miedzi, krzemu czy jodu);

  • zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory;

  • przyspiesza metabolizm, oczyszcza organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii;

  • obniża poziom cholesterolu, wzmacnia i aktywizuje organizm, reguluje ciśnienie krwi.

  1. Herbata żółta (czas parzenia – 3-5 min.):

  • uodparnia i wzmacnia organizm;

  • pobudza układ trawienny;

  • usuwa z organizmu toksyny i szkodliwe produkty przemiany materii.

  1. Herbata czerwona (czas parzenia – 3-5 min.):

  • skutecznie wspomaga odchudzanie i pomaga spalić zbędny tłuszcz;

  • wspomaga prace wątroby;

  • pobudza trawienie, oczyszcza i wzmacnia organizm.

  1. Herbata turkusowa (czas parzenia – 3-4 min.):

  • redukuje nadciśnienie;

  • relaksuje i odpręża (ma niską zawartość kofeiny).

  1. Herbata czarna (czas parzenia – 3-6 min.):

  • pobudza i relaksuje;

  • poprawia nastrój;

  • wzmacnia organizm.

W zależności od parzenia herbaty, możemy uzyskać napój pobudzający (parzenie krótkie) bądź odprężający (parzenie dłuższe). Nie można przesadzić z czasem, który poświęcamy na zaparzenie herbaty, ponieważ zbyt długie parzenie powoduje, że napar staje się cierpki, a do wody przenikają nie tylko substancje dobroczynne, ale także pogarszające smak herbaty, a nawet szkodliwe dla ludzkiego zdrowia.

Najlepiej wybierać herbaty sypkie, a nie w torebkach. Im herbata mniej przetworzona – tym większa ilość dobroczynnych składników posiada, a co za tym idzie – lepiej wpływa na nasze zdrowie.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Herbata – sposób na zdrowie, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *