Grzyby a dieta odchudzająca

miska grzybówJesień w pełni. To już nieomalże ostatnia okazja, aby pójść do lasu i nazbierać smacznych grzybów – nadal bowiem można znaleźć prawdziwki, podgrzybki czy zielonki. Na ogół każdy lubi spacerować po lesie i szukać grzybów, jednakże pojawia się pytanie – co zrobić z grzybami, które udało się zebrać? Jest to dość istotny problem, szczególnie biorąc pod uwagę sytuacje osób na diecie. Utarło się stwierdzenie, że grzyby są posiłkiem niepełnowartościowym i nie zawierają żadnych składników odżywczych, w związku z tym nie warto ich spożywać, a ponadto – są ciężkostrawne. Ile w tym prawdy?

Skład grzybów

Na początku trzeba wyraźnie zaznaczyć, iż nieprawdą jest, że grzyby nie zawierają żadnych składników odżywczych. Jest to krzywdzący pogląd, bowiem składają się one z:

  • wody (stanowi ok. 80-90 % grzyba);

  • białek (ok. 5-7 %) – białka w grzybach są cenne dla ludzkiego organizmu, bowiem zawierają aminokwasy endogenne oraz egzogenne, których organizm ludzki nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie;

  • soli mineralnych (ok. 1 %) – najważniejsze z nich to wapń, potas, fosfor, żelazo, cynk i miedź, a oprócz nich w grzybach znajdują się także śladowe ilości witamin z grupy B i PP;

  • tłuszczy w niewielkich ilościach.

Grzyby, ze względu na dużą ilość wody, białka z aminokwasami egzogennymi oraz minimalną zawartością tłuszczu, stanowią idealne urozmaicenie diety odchudzającej.

Jakie grzyby najlepsze?

Grzyby nie są sobie równe pod względem zawartości składników odżywczych. Świeże są doskonałe jako przekąski, idealnie nadają się również do sosów czy zup. Z kolei w grzybach suszonych, z których odparowana została woda, koncentrują się składniki mineralne. Szacuje się, że w 100 gramach masy grzybów suszonych znajduje się więcej składników odżywczych, niż takiej samej ilości grzybów świeżych. Grzyby suszone mają intensywniejszy zapach, stąd często stosowane są jako dodatek do bigosu, mięs czy farszu.

Poza rozróżnieniem na grzyby świeże i suszone, trzeba pamiętać, że poszczególne gatunki grzybów także różnią się od siebie. Przykładem może być prawdziwek, w którym znajduję się dwa razy więcej cukru i białek niż w pieczarkach czy kurkach. Z kolei same pieczarki zawierają bardzo mało tłuszczu, za to dużo soli mineralnych – w kuchni często robi się z nich sałatki oraz dodaje je do licznych potraw, którym ten gatunek grzyba nadaje specyficznego aromatu.

Warto wrócić również do kwestii ciężkostrawności grzybów. Istotnie, jest to argument potwierdzony – grzyby są ciężkostrawne, ponieważ są zbudowane w głównej mierze z chityny, będącej wielocukrem, którego nasz organizm nie jest w stanie rozłożyć. W związku z tym nie poleca się grzybów osobom mającym kłopoty z układem trawiennym, wątrobą oraz dla dzieci i osób starszych. Do najbardziej ciężkostrawnych grzybów zalicza się kurki, których organizm prawie w ogóle nie jest w stanie strawić.

Zdrowy, dorosły człowiek może jednak bez zagrożeń wprowadzać do swojej diety grzyby. Stanowią one doskonałe urozmaicenie posiłku, nadają potrawom specyficzny smak (zwany umomi) i aromat. Są również mało kaloryczne (35 kalorii w 100 gramach grzybów świeżych, ponad 200 kcal w 100 gramach grzybów suszonych), dzięki czemu można je bez obaw wprowadzać do diety odchudzającej.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Grzyby a dieta odchudzająca, 3.5 out of 5 based on 2 ratings

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *