Dieta w walce ze zmęczeniem

dieta na zmęczenieGdy budzisz się rano i wracasz z pracy po południu – na zewnątrz jest ciemno. Ciężko Ci wstać wraz z budzikiem, czujesz się wciąż zmęczona i ospała, czasem dochodzi do tego także ból głowy. Niby nic wielkiego się nie dzieje, ale jednak twoje samopoczucie rozbija Ci cały rytm dnia: nie możesz skupić się na wykonywaniu swoich obowiązków, masz problemy z koncentracją, a wszystkie twoje myśli krążą wokół jednego: aby położyć się i spać. Znasz ten stan? Dzięki odpowiednio dobranej diecie możesz na nowo odkryć w sobie niesamowite pokłady energii!

Co jest przyczyną zmęczenia?

Bardzo trudno jest określić jednoznaczna przyczynę, która może być odpowiedzialna za stan chronicznego zmęczenia organizmu. Do najczęściej wymienianych należą:

  • niezdrowy styl życia (stresy, nadmierne stosowanie używek, zła dieta);

  • przyjmowanie leków – jednym z efektów ubocznych ich zażywania może być właśnie stan zmęczenia i ospałości;

  • choroby (zazwyczaj anemia, cukrzyca);

  • ciąża;

  • zaburzenia psychiczne (depresja, żałoba, lęk, nerwice).

W ponad ¾ przypadków za zmęczenie odpowiada prowadzenie niezdrowego stylu życia, stąd tak ważne jest, aby zadbać o zmianę swoich codziennych nawyków, także żywieniowych. Zmęczeniu sprzyja dieta uboga, której głównymi składnikami odżywczymi są złożone cukry, nasycone tłuszcze i oczyszczone węglowodany oraz duże przerwy (ponad 4-godzinne) między poszczególnymi posiłkami. W takiej sytuacji organizmowi brakuje energii, niezbędnej do poradzenia sobie z codziennymi wyzwaniami, a nasze złe samopoczucie pogłębia ponadto kapryśna pogoda, chłód, niskie ciśnienie i mała ilość słońca w ciągu dnia.

Co jeść, aby być pełnym energii?

Najprostsze, co możemy dla siebie zrobić właściwie od zaraz, to odpowiednie rozplanowanie posiłków w ciągu dnia. Powinno ich być ok. 4-5 w odstępie 3-4 godzin – dzięki zastosowaniu tej rady organizm będzie miał ciągle energię, pozwolimy też metabolizmowi pracować maksymalnie efektywnie, a sami nie będziemy odczuwali wilczych napadów głodu.

W codziennej diecie, należy dostarczać organizmowi przede wszystkim:

  • żelaza – jeśli odczuwamy ospałość i zmęczenie, jest to najważniejszy element, którego nie może zabraknąć w naszym organizmie. Dlaczego? Żelazo obecne we krwi jest dostarczycielem tlenu do wszystkich komórek ciała. Jeśli mamy go zbyt mało, nie jest on w stanie efektywnie dostarczać tlenu, co skutkuje zmęczeniem i ospałością;

  • witamin z grupy B, potrzebnych do tworzenia czerwonych płytek krwi i prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz odpowiedzialnych za metabolizm. Ich szczególne znaczenie przy diecie przeciwdziałającej zmęczeniu polega na tym, iż witaminy te są bazą dla niemal wszystkich procesów zachodzących w organizmie;

  • cynku, będącego ważnym składnikiem w procesie przemian energetycznych, zachodzących w organizmie. Cynk odpowiedzialny jest również za sprawność intelektualną, dzięki niemu wzrasta także odporność organizmu;

  • skrobia – podnosi wytrzymałość organizmu.

Oprócz wyżej wymienionych składników warto także uwzględnić w jadłospisie produkty bogate w witaminę C i kwas foliowy, a jeśli pijemy dużo kawy, zaleca się także przyjmowanie magnezu. Jako uzupełnienie diety można także zażywać suplementy z żeń-szeniem, miłorzębem japońskim, różeńcem górskim, guaraną i yerbą. Zioła te mają działanie wzmacniające i likwidują zmęczenie.

Oprócz tego zaleca się częste picie wody oraz ograniczenie mocno przetworzonych produktów. Przed zmęczeniem, spowodowanym złym odżywianiem, uchroni nas także zróżnicowana dieta. Powinna ona zawierać niezbędne dla zdrowia elementy, takie jak tłuszcze, węglowodany i białka.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *