Dieta na suchą skórę

sucha skóraIm bliżej zimy, tym pogoda coraz mniej nas rozpieszcza. Marznące deszcze i zimny wiatr na zewnątrz, a także klimatyzacja i przegrzewane pomieszczenia mogą sprawić, że nasza skóra stanie się sucha, szorstka, nieprzyjemnie napięta, a po pewnym czasie – może nawet zacząć pękać. Na twarzy z kolei, w kącikach ust, coraz częściej mamy do czynienia z zajadami. Gdy nawilżające kremy i balsamy nie działają skutecznie, warto zastanowić się, czy nie zmienić nawyków żywieniowych. To, co jemy, ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie i samopoczucie, ale także na nasz wygląd. Suchą skórę można nawilżyć od środka.

Dieta a skóra

Żeby zdać sobie sprawę, jaki wpływ mają produkty, które przyswajamy, na nasza skórę, trzeba przytoczyć kilka faktów. Warto wiedzieć, że problem z przesuszoną skórą jest związany najczęściej z czynnikami pogodowymi, zmianami temperatury, zanieczyszczeniem powietrza, używaniem niewłaściwych kosmetyków czy narażaniem skóry na działanie detergentów. Wszystkie te czynniki uszkadzają płaszcz hydrolipidowy, który utrzymuje właściwy poziom nawilżenia skóry. Jeśli doszło do naruszenia tej bariery, zwykłe nawilżenie skóry balsamem czy kremem – nie wystarcza. W takiej sytuacji należy także zadbać o odbudowanie warstwy lipidowej od wewnątrz i dlatego właśnie niezbędne wydaje się być wprowadzenie do jadłospisu pokarmów, których składniki odżywcze posłużą temu właśnie celowi.

Co jeść?

Przesuszona skóra potrzebuje wielu składników, do wewnętrznej odbudowy warstwy lipidowej. Żeby pomóc jej w tym, należy zastosować się do kilku prostych zaleceń.

  1. Dużo pić. Sucha skóra potrzebuje, przede wszystkim, intensywnego nawadniania, w związku z tym trzeba jej dostarczyć ok. 1,5-2 litry płynów dziennie. Najlepiej, żeby uzupełniać płyny pijąc niegazowaną wodę mineralną bądź słabą herbatę.

  2. Dostarczać organizmowi nienasyconych kwasów tłuszczowych – są one nie tylko podstawowym budulcem komórek w naszej skórze i odbudowują płaszcz lipidowy naskórka, ale także wzmacniają jego ochronę i uelastyczniają go. Nienasycone kwasy tłuszczowe można znaleźć, np., w oliwie z oliwek, rybach, pestkach dyni, sezamie czy w awokado.

  3. Niedobór witaminy E, która jest jednym ze składników kolagenu sprawia, że skóra może stracić jędrność i elastyczność. W związku z tym zaleca się uzupełnianie jej niedoborów w diecie, spożywając takie produkty, jak oleje roślinne, orzechy czy kiełki.

  4. Witamina A chroni skórę przed wysuszaniem i pojawianiem się zajadów w kącikach ust. Żeby dostarczyć ją do organizmu, należy jeść owoce i warzywa, a także żółtka jaj, podroby i żółte sery.

  5. Witamina C odpowiada za zachowanie elastyczności włókien kolagenowych. Znaleźć ją można w owocach i warzywach.

Dietę warto także wzbogacić produktami, zawierającymi witaminy z grupy B i PP. Jeśli to konieczne, można dodatkowo zażywać suplementy diety z kwasem hialuronowym oraz kwasami Omega 3 i 6. Żeby dieta przyniosła pożądane efekty, należy także zrezygnować z używek – szczególnie niekorzystnie na skórę działa palenie papierosów. Koniecznie trzeba tez zadbać o relaks i stałe pory snu – wypoczęty organizm będzie w stanie łatwiej poradzić sobie ze zmiennym wpływem środowiska.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:
Rating: 4.3/5 (3 votes cast)
Dieta na suchą skórę , 4.3 out of 5 based on 3 ratings

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *