Dieta na jesień

dieta jesiennaJesień w pełni. Ta pora roku bywa bardzo kapryśna – zwykle zdarzają się piękne, ciepłe, słoneczne dni i niedługo po nich – deszcz i słota. Im bliżej zimy, tym częściej mamy do czynienia z przymrozkami, a czasem pierwsze opady śniegu i mróz przypadają na okres października. Szybkie wahania temperatury, coraz krótsze dni, skoki i spadki ciśnienia nie wpływają korzystnie na nasze samopoczucie i zdrowie. Spada odporność organizmu, przez co narażony jest on na różne infekcje. Zamiast faszerować się lekami i witaminami w tabletkach, lepiej i zdrowiej wspomóc organizm i przygotować go do zimy właściwą dietą.

Jednym z najważniejszych zaleceń diety jesiennej powinno być dostarczanie organizmowi takich składników, które skutecznie wzmocnią układ immunologiczny organizmu i pozwolą na lepsze przygotowanie odpornościowe przed nadchodzącą zimą. W związku z tym, w codziennej diecie należy uwzględnić takie elementy, jak prebiotyki, probiotyki i synbiotyki. Pod tymi obco brzmiącymi nazwami kryją się produkty, które w naturalny dla organizmu sposób pobudzają dobre bakterie w jelitach, dzięki czemu nie tylko w wspomagają trawienie, ale także pomagają zwalczyć infekcje związane z rozwijaniem się stanów bakteriologicznych, co wspomaga odporność organizmu. Znaleźć je można w takich pokarmach, jak sok z kapusty, ogórki kiszone, jogurty, maślanki, kefiry, zsiadłe mleko, miód, cebula, czosnek, cykoria, natka pietruszki czy karczochy.

Niezbędne do zachowania wysokiej odporności są także witaminy. Najlepiej umieścić w jadłospisie świeże owoce (jabłka, gruszki, cytrusy) i sezonowe warzywa, takie jak kalafior, kapusta biała i czerwona, brukselka, kapusta pekińska, bakłażany, cukinia, dynia czy brokuły. Są one źródłem witamy A, C, K, żelaza, kwasu foliowego, potasu i beta karotenu. Nie tylko wzmacniają organizm, ale również są odpowiedzialne za piękny wygląd skóry.

Kolejnym ważnym zadaniem, stawianym przed dietą jesienną, jest rozgrzanie organizmu. Jest to tym ważniejsze, że coraz częściej zdarzają się zimne dni, w związku z czym zapotrzebowanie energetyczne naszego organizmu wzrasta. Im więcej jemy, tym więcej przybieramy na wadze. Rozgrzanie organizmu od środka zapobiegnie przyswajaniu nadmiernej ilości pokarmów i pozwoli na skuteczną walkę z niesprzyjającą aurą. Poza zaleceniami jedzenia dwóch ciepłych posiłków dziennie (najlepiej śniadania i obiadu), należy także dbać o właściwy dobór jedzenia w jadłospisie. Działanie rozgrzewające mają takie pokarmy, jak papryka, chrzan, czosnek, rzepa, rzodkiewka, cebula czy por. Do rozgrzewających przypraw zaliczyć można ziele angielskie, majeranek, anyż, goździki, cynamon, imbir, kurkumę i gałkę muszkatołową.

Jesienią często czujemy się zmęczeni, dopada nas apatia i senność. Aby zwalczyć te symptomy, dobrze jest wzbogacić codzienną dietę o suszone owoce, rodzynki, pestki słonecznika i dyni, migdały, gorzką czekoladę, płatki owsiane, chili i paprykę.

Nie mniej ważna jest obecność w jadłospisie ryb, szczególnie morskich, bogatych w kwasy omega-3. Wzmacniają one błony śluzowe, np. nosa oraz redukują dolegliwości związane ze stanami chorobowymi górnych dróg oddechowych. Odtłuszczają wątrobę, wspomagają trawienie i łagodzą bóle reumatyczne. Dla kobiet szczególnie ważny będzie fakt, że omega-3 ujędrniają skórę i wygładzają zmarszczki.

W okresie jesiennym, szczególnie w wietrzne dni, nasza skóra staje się wysuszona, usta pierzchną, włosy matowieją. Żeby uniknąć takich dolegliwości należy dbać o właściwe nawodnienie organizmu. W związku z tym zaleca się picie od 1,5 do 2 litrów niegazowanej wody mineralnej dziennie.

Jesień to trudny okres dla naszego organizmu, który jest narażony na ciągle zmieniającą się, niesprzyjającą aurę, chłód, a także musi wzmocnić się w związku z bliską już zimą. Oprócz zażywania uodparniających medykamentów, warto zadbać o zróżnicowaną, właściwie zbilansowaną dietę. Pozwoli ona cieszyć się zdrowiem i energią niezależnie od pogody za oknem.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *