Czy istnieją zdrowe słodycze?

słodycze czy owoce

Sposób, w jaki się odżywiamy, wpływa zasadniczo na to, jak się czujemy i wyglądamy. Będąc na diecie musimy przestrzegać wielu zasad zdrowego żywienia, bowiem istnieją produkty, które sprzyjają zdrowemu rozwojowi organizmu i naszemu dobremu samopoczuciu (np. owoce, warzywa, produkty bez cukru czy tłuszczu) oraz jedzenie absolutnie zakazane. Do ostatniego typu należą wszelkie używki, takie jak słodycze, bez których większość z nas nie wyobraża sobie życia. W związku z tym spotyka się zazwyczaj dwa scenariusze postępowania: albo zachowujemy silną wolę i wstrzemięźliwość od słodyczy, niemiłosiernie się męcząc, lub z wyrzutami sumienia, nie zwracając uwagę na dietę – przedkładamy przyjemność z jedzenia słodyczy nad zdrowy lifestyle. Czy musi tak być?

Dlaczego słodycze są zakazane?

Pewnie w niejednej głowie osoby na diecie powstało pytanie: czemu właściwie nie można jeść słodyczy? Dlaczego wszyscy twierdzą, że ich spożywanie rujnuje wszelkie efekty odchudzania i jest to tylko dostarczanie organizmowi pustych kalorii? Po części – jest to prawda. Podstawą prawidłowej, zbilansowanej diety jest dostarczanie organizmowi jak największej ilości składników, niezbędnych mu w prawidłowym funkcjonowaniu, jednocześnie spożywając produkty, które są zdrowe (nietłuste, mało przetworzone, nie zawierające cukrów i konserwantów). Większość słodyczy jest całkowitym zaprzeczeniem wyżej wymienionych reguł, dlatego uważa się, że nie są one potrzebne organizmowi.

Największym minusem słodyczy jest ich wysoka kaloryczność i fakt, że dają one jedynie chwilowe poczucie zaspokojenia głodu, przez gwałtowny podniesienie poziomu cukru we krwi. Jednak jak szybko to uczucie się pojawia – tak szybko znika… Kluczem do rozwiązania tego problemu jest dieta, która pozwala na zachowanie w miarę stałego poziomu cukru we krwi, bez gwałtownych wahań. Uznaje się ponadto, że poza „pustymi kaloriami”, słodycze nie dostarczają organizmowi żadnych ważnych składników odżywczych. Jest to jednak błędne myślenie i warto wiedzieć, że istnieją słodycze, które mogą być źródłem wielu potrzebnych do funkcjonowania mikroelementów.

Najzdrowsze słodycze

Czym powinny się charakteryzować zdrowe słodycze? Małą ilością pustych kalorii, ograniczoną zawartości cukrów, tłuszczy i konserwantów. Do „dobrych” słodyczy, dozwolonych przy prowadzeniu zdrowego stylu życia, zalicza się:

  1. budyń na mleku, najlepiej bezglutenowy – jeśli nie połączymy go ze słodkimi herbatnikami, uzyskamy stosunkowo mało kaloryczną, słodką przekąskę, w dodatku zdrową, bo dostarczającą nam duże ilości wapnia;

  2. gorzka czekolada, która dzięki wysokiemu zawartości kakao jest źródłem flawonoidów, mających działanie przeciwutleniające; jest to dodatkowo doskonałe źródło magnezu, potasu, cynku i żelaza;

  3. lody – do najmniej kalorycznych zalicza się lody jogurtowe i owocowe, a także sorbety; lody dostarczają organizmowi nie tylko wapń, ale także witaminy z grupy B, odpowiedzialne za prawidłowe działanie metabolizmu;

  4. dania z owocami, takie jak galaretki, owoce ze śmietaną, koktajle na bazie mleka bądź jogurtu.

Do słodkich ciast, które są stosunkowo najlepszą alternatywą dla słodyczy, zaliczyć można sernik, szarlotkę przygotowaną na mące razowej, pierniki z bakaliami na miodzie, ciasteczka owsiane czy korzenne, sezamki, chałwę oraz marcepan. Najważniejszym zaleceniem jest, aby pilnować, żeby desery nie zawierały białej mąki, tłuszczu oraz białego cukru – jeśli będą pozbawione tych składników, nie powinny zrujnować nam diety, a nasz apetyt na słodycze zostanie zaspokojony.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *